Kommentar 05.09.2024: Nye leiligheter i et meget attraktivt og sentrumsnært område skulle skaffe havnekassen sårt tiltrengte midler for finansiering av ny havneutbygging. Nå viser regnskapsanalyser at de private andelseierne gjennom samtidig eierskap i det utførende entreprenørselskap har tjent langt mer enn Kristiansand Havn.
Av Bernt H. Utne, publisert 05.09.2024
Kristiansand Havn
Opphavet til det turbulente og stormfulle debattklimaet i Kristiansand de siste år kan for en stor del knyttes til ulike forhold rundt Kristiansand havn. Det er nok å nevne den gamle kornsiloen, som ble solgt for å huse den omstridte Tangensamlingen. Og vedtaket om å flytte kontainerhavna til Kongsgård-Vige satte sinnene i kok blant beboere på begge sider av Topdalsfjorden.
Men reelt har havna i mange år opptrådt som om den skulle være uavhengig av kommunen.
Del av kommunen
Kristiansand Havn KF er et kommunalt foretak, og således formelt en del av Kristiansand Kommune. Men reelt har havna i mange år opptrådt som om den skulle være uavhengig av kommunen. Hvilket den altså ikke er. Dette forhold ble i november 2020 drøftet i flere artikler i både Argument Agder og Fædrelandsvennen.
Ubalansert avtale
Det er snart fire år siden. Et par år før dette hadde den profesjonelle styregrossisten Nicolai Jarlsby trukket seg fra styrene i Kanalbyselskapene fordi han mente at "kostnader til entreprenøren, og fordeling av risiko" var ubalansert. Det kommer således ikke helt overraskende når tidligere revisor Aage P. Danielsen i Argument Agder nylig avslørte at JBU Entreprenør AS (JBUEN), som er hovedentreprenør for Kanalbyen, de siste åtte årene har hatt ca halvparten av salgsinntektene knyttet til utbygging av Kanalbyen. Med et gjennomsnittlig overskudd pr år i denne perioden på 20 millioner stammer altså halvparten fra utbyggingen i Kanalbyen. Det blir over åtte år ca 80 millioner. Særlig pikant blir dette når JBU-gruppen også er inne i Kanalbyen på eiersiden med en 40 % andel. Vedal Investor AS eier 10 %. Daglig leder i dette firmaet er Bjørn Vedal. Han er tidligere styreleder i Kanalbyens hovedentreprenør (JBUEN). Resten, altså 50 %, tilhører Kristiansand Havn.
På begge sider av bordet
Det særegne her er altså at entreprenørselskapet med hovedansvaret (og i realiteten med enerett) for utbyggingen (JBUEN) har samme eier, eller har nær tilknytning til selskap, som til sammen har 50 % eierandel i Kanalbyens eierselskap. Disse eierinteressene sitter altså på begge sider av bordet når kontraktene for den videre utbygging forhandles. Kontraktene er ikke fastpriskontrakter uttalte daværende styreleder Vedal til Fædrelandsvennen i 2018, men er basert på en forhåndskalkyle. Den inneholder et markedsmessig påslag (13 - 15 %) som bl. a. skal dekke risiko og fortjeneste. Hovedentreprenøren (JBUEN) er samtidig mot godtgjørelse også ansvarlig for byggherrens (Kanalbyen Eiendom AS) oppfølging av utbyggingen. Som altså utføres av hovedentreprenøren. Den ene hånden kontrollerer altså den andre, og får attpåtil betalt for det!
Til sammen har altså de private samarbeidspartnerne til nå fått ca. 117 millioner fra Kanalbyutbyggingen. Kristiansand havn har fått magre 37 millioner.
Felles interesser
Men samrøret bekymret ikke Bjørn Vedal. For "økte byggekostnader (vil) gi oss et betydelig større tap gjennom eierskapet, enn det vi tjener som entreprenør på grunn av økt påslag". "Partene har derfor felles interesser" understreket Vedal i 2018, og unnlot samtidig å nevne at den påstanden ikke inkluderte Kristiansand Havn. Eierselskapet JBU med Vedal Investor AS har fått utbetalt sin eierandel på 37 millioner. Som de i sin tid betalte 40 millioner for. Investeringen har således allerede langt på vei betalt seg selv.
Kristiansand Havn har til nå fått samme beløp, 37 millioner. Men i tillegg har entreprenørselskapet eiet av JBU fått ca 80 millioner for utbyggingen. Som de i praksis har enerett til. Til sammen har altså de private samarbeidspartnerne til nå fått ca. 117 millioner fra Kanalbyutbyggingen. Kristiansand havn har fått magre 37 millioner.
Havneledelsens ansvar
At de som er satt til å representere offentlige samfunnsinteresser i kommunen og havna ikke har reagert på samrøret er vanskelig å forstå. Særlig når varselklokkene har kimet så sterkt og tydelig som de har gjort i dette tilfellet. Spesielt rollen til tidligere havnedirektør Halvard Aglen og havnestyret bør undersøkes nærmere. For hvordan var det mulig for havnas ledelse å akseptere en avtale som ga private samarbeidspartnere så" eventyrlige muligheter" at de til sammen kan tjene om lag tre ganger mer enn Kristiansand Havn?
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no
Comments