top of page

Hiv ohoi – snart er skatten vår?

  • Forfatterens bilde: Argument Agder
    Argument Agder
  • for 12 minutter siden
  • 3 min lesing

Kommentar 08.12.2025: Etter påtrykk fra ordfører Mathias Bernander (H) skal Kristiansand havn begynne flytting av havnevirksomheten til Kongsgård/Vige neste år. En grundig gjennomgang av flytteplanene tilsier at det er mange skjær i sjøen.


Illustrasjon: Ordfører Mathias Bernander, foto Argument Agder
Illustrasjon: Ordfører Mathias Bernander, foto Argument Agder

Av Aage P. Danielsen, publisert 08.12.2025


Byens ordfører har iført seg sabeltanndrakta og gjort sitt første snedige kupp: Kristiansand kommune sitt eget selskap, som blant annet eier havna i Kongsgård, er blitt plyndret for alt den eide av klingende mynt. Beløpet utgjør 44,2 millioner. Selskapet har ei gjeld på 300 millioner kroner, og lever av inntekter fra utleie av eiendom, parkering og av eventuelle inntekter fra Kanalbyen. Som fremdeles uteblir.

 "Skuta vår trenger pengene" sier den nye Sabeltann, for vårt neste tokt er å innta øya der skatten ligger.


Skattøya

Øya heter Lagmannsholmen. Der holder havnesjef og hans besetning til slik de har gjort i uminnelige tider. De har tidligere stort sett levd sitt eget liv i fred for ordfører Sabeltann. Men nå er det andre tider. Sabeltann har gitt klar beskjed; flytt nå! Dere får med dere 44,2 millioner sier han, men ikke et øre mer. For skuta og skattkista er tom etter det.


Kanalbyprosjektet, som jo skulle tilføre midler til havna for å finansiere havneutbyggingen, har foreløpig ikke gitt klingende mynt i kassa av betydning.

Det koster å finne skatten. Og fremfor alt; det tar tid før midlene fra den kommer. Og ingen vet i dag hvor mye disse utgjør; Kanalbyprosjektet, som jo skulle tilføre midler til havna for å finansiere havneutbyggingen, har foreløpig ikke gitt klingende mynt i kassa av betydning. Samtidig vil en rekke andre etater ha et ord med i laget.


Kystverket

Denne etaten har ansvaret for havnene og sikker ferdsel langs kysten, og har sagt at hvis ikke havna legger fram et troverdig budsjett for finansiering av flytting og for nye havnearealer, så blir det krig. Og den vinner Kystverket, for de har en egen lov i ryggen. Derfor har havna utarbeidet et budsjett som tilsynelatende tilfredsstiller kravet, i alle fall til år 2029. Men hva med årene etter? Da står nye investeringer på planen i Vige og Kongsgård. Har havna evne til å bære disse? Svaret er antagelig nei,


Kristiansand Næringsselskap AS (KNAS)

Kostnadene knyttet til klargjøring av frigjorte områder er ikke med i budsjettet. For det koster å grave opp skatten, og det kan ta mange år før det kommer klingende mynt i kassa. Derfor har havna innledet et samarbeid med Kristiansand Næringsselskap (KNAS), som vel innebærer at dette selskapet skal dekke disse kostnadene. Hva utfallet blir, vet vi ikke. KNAS har en solid økonomi. Men har ikke likviditet til å ta disse utgiftene, og må i tilfelle låne opp midler i stedet for at havna gjør det.


Hiv ohoi, egentlig er det jo Sabeltann som eier KNAS!


Skjær i sjøen

Disse ligger egentlig ikke i sjøen, men på land. Det ene heter Statens Vegvesen som ikke klarer å holde sine tidsfrister, og det gjør flyttingen mer komplisert og derfor også mer økonomisk usikker.


Det andre skjæret heter Statsforvalteren, som legger store og kostbare betingelser i forbindelse med infrastrukturtiltak som flyttingen krever.


Investeringene gir ingen økte inntekter i seg selv. De kommer først når Lagmannsholmen er ferdig utbygd. Og de er usikre.

Det største skjæret er likevel at flyttingen allerede i 2026 og 2027 krever investeringer i størrelsesorden 700 til 800 millioner. Investeringene gir ingen økte inntekter i seg selv. De kommer først når Lagmannsholmen er ferdig utbygd. Og de er usikre.


Reguleringsplanen, som sammen med kostnadene for å opparbeide og klargjøre arealene på Lagmannsholmen er uavklart. Havna ønsker av finansielle grunner maksimal utbygging. Men reguleringsplanen vil kanskje innebære noe annet. Kostnadene til rivning og klargjøring av arealene for utbygging vil bli omfattende. Og de er usikre. Dessuten er nye investeringer etter år 2029 er ikke med i budsjettene.


Lystseilasen kan lett ende i totalt forlis.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no





Kommentarer


  • White Facebook Icon

Følg oss på Facebook

© 2024 Argument Agder - ISSN 2703-8432 - Org. nr. 924 851 961 - post@argumentagder.no

bottom of page