top of page
  • Forfatterens bildeArgument

Gatekunsten - kunstnerens facit

Kommentar 12.07.2023: Så fikk vi kunstnerens tanker bak sommerens meget omtalte gatekunstverk. I Sørlandets nye avis KRS, og anonymt selvfølgelig. Noe annet ville nok være for farlig.


Illustrasjon Gatekunst bilde nr. 2, foto privat

Av Bernt H. Utne, publisert 12.07.2023


Kunstnerens sannhet

La det være helt klart. Det er i Kristiansand det skjer. For nå har den ennå ikke oppstartede avisen KRS, med kommende sjefsredaktør Gunnar Stavrum som journalist, levert det han selv mener er et journalistisk scoop. Anonymt selvfølgelig, og i beste SN-stil. Avisen har nemlig klart det ingen andre før har klart. Å intervjue den ukjente kunstneren bak sommerens store snakkis i Kristiansand - den satiriske gatekunsten.. Som noen mener er treffende og fornøyelig, og som andre mener er ondsinnet og respektløs. Og kunstneren selv nøler ikke med å fortelle oss sannheten. Som er kunstnerens sannhet. For det er jo i hans øyne den eneste og riktige sannheten. Selvfølgelig!


Men den forteller selvsagt bare kunstnerens versjon av dramaet rundt forrige valg med etterfølgende begivenheter i Sørlandets hovedstad, og hans forståelse av disse hendelsene.

Forklaring av bildet

Men uansett hva man enn måtte mene om dette kunststuntet har KRS og Gunnar Stavrum her lagt retningen for nysatsingen sin. Og det så gar før startskuddet for den nye avisen smeller den 1. august. Det kommer godt med etter snublingen i intervjuet med Nils Nilsen på debatten i DAX 18 25. mai. For artikkelen er utvilsomt lesverdig og grundig. Men den forteller selvsagt bare kunstnerens versjon av dramaet rundt forrige valg med etterfølgende begivenheter i Sørlandets hovedstad, og hans forståelse av disse hendelsene. Den forståelsen trenger ikke nødvendigvis være riktig. Men artikkelen forklarer kunstnerens tanker rundt detaljene i hovedbildet, som viser Jesus innmarsj i Jerusalem palmesøndag med torget i Kristiansand som bakgrunn. De enkelte lett gjenkjennelige figurene i bildet blir av kunstneren behørig forklart med begrunnelse.


Nettverk og anonymitet

Kunstnerens motivasjon for kunststuntet er i følge KRSs artikkel å ta et oppgjør med "konspirasjonsteorier rundt et nettverk som angivelig kjempet for å realisere Kunstsiloen, og en kritikk mot lokalavisens manglende innsats." Erkjennelsen av at det hersket et nettverk som kjempet for kunstsiloen er i seg selv interessant. Det har ingen av forkjemperne for kunstsiloen villet innrømme til nå. De mente det bare var en fornuftig avgjørelse som var riktig for byen. Eller som tidligere ordfører Bjørg Wallevik i et intervju i Fædrelandsvennen 19. mars 2019 uttalte "pessimistene har aldri bragt verden framover, og det vil alltid være et hylekor." Hvis man ikke var enig i kunstsiloprosjektet ble man altså stemplet som en "pessimist som opptrådte i et hylekor". Den type retorikk er selvsagt drepende for ethvert godt og opplysende ordskifte, og da er det forståelig at de i "flokken" som ikke følger "ledersauens vilje" tyr til anonym motstand. Slik årets gatekunstner ironisk nok får gjøre ved hjelp av Gunnar Stavrum i KRS. Som paradoksalt nok selv har vært en av anonymitetens mest nådeløse motstandere!


Fædrelandsvennen

Og Fædrelandsvennen har sin rikelige andel av ansvaret for misæren. For som monopolavis dyrket den meningene og holdningene til det samme nettverket. Som flertallet av velgerne ikke støttet. Kanskje er nettverkets holdning best synliggjort gjennom kulturredaktør Karen Kristina Blågestad, som selvsagt har fått sin velfortjente plass i kunstverket. Og navnet "Feigelandsvennen" kan neppe passe sjefsredaktør Eivin Ljøstad særlig bra. Han er nemlig avbildet som en ape som ikke kan se, høre eller snakke. Det er kanskje den mest kritiske personfremstillingen som kunstverket har å by på. For en sjefsredaktør som verken ser, hører eller snakker er det ingen som bryr seg om. Han er betydningsløs.


Den evnen til grundig analyse har vi demonstrert i en rekke kritiske artikler de siste årene. Det er også en grunn til at så mange leser oss.

Argument Agder

Og Argument Agder er også behørig omtalt. Det overrasker oss ikke. For alt annet ville vært en fornærmelse. Som redaktør er jeg omtalt som "ubåtkapteinen", som ser verden på god avstand i et enøyd perspektiv gjennom et periskop. Og det jeg ser mener kunstneren er helt irrelevant. Altså er jeg i følge ham "langt ute på viddene". Nå er det slik at periskoper kan dreies horisonten rundt. Man kan altså foreta det man på ubåtspråket kaller for "et rundskue". Da ser man langt mer enn de som står klistret til frontruta, og bare fokuserer på det som ligger umiddelbart foran. Og ikke bare kan man med periskop se horisonten rundt. Man kan så gar fokusere på enkeltobjekter med en forstørrelse og detaljgrad som vil ta pusten fra mange. Den evnen til grundig analyse har vi demonstrert i en rekke kritiske artikler de siste årene. Det er også en grunn til at så mange leser oss. Så selv om kunstneren mener Argument Agder er den "fremste leverandøren av konspiratorisk saus" ser det for oss ut til "sausen" faller i god smak hos våre lesere. Så gar i meget god smak, og for oss er det altså leserne som er den avgjørende målestokk. Ikke en anonym kunstner.


De ikke-nevnte

Men de som burde være mest bekymret over gatekunsten og omtalen i KRS er de som ikke er nevnt. De er mange, og felles for dem er at kunstneren åpenbart mener de er uten betydning. Blant de ikke-nevnte finner vi ambisiøse politikere som Mathias Bernander fra Høyre. Han er riktignok representert med sin far, John G. Bernander, og kanskje er det en mager trøst. Men for utfordreren, Kenneth Mørk fra Arbeiderpartiet, ser det betenkelig ut. Kun Mette Gundersen fra Ap har fått en sentral plass i kunstverket, og bakom avventer partifelle Eirik Dåstøl Langeland tankefullt utviklingen. Kanskje går han svanger med en ordfører i magen? Men hvor ble det av nåværende ordfører Jan Oddvar Skisland? For ikke å snakke om Vidar Kleppe? Er de allerede glemt?


Fornøyelig tidtrøyte

Som performance-kunst er gatebildene i seg selv harmløse. Og som politisk analyse overfladiske. Men som fornøyelig underholdning egnet for spekulativ tidtrøyte på kjedelige kvelder er gatekunsten en kjærkommen avveksling. Men ikke mer.



Kommentarer? Gå til vår Facebookside eller send til post@argumentagder.no



bottom of page