top of page

Fylkesledelsens tillit

  • Forfatterens bilde: Argument Agder
    Argument Agder
  • for 7 timer siden
  • 4 min lesing

Kommentar 12.12.2025: Det tar tid å opparbeide tillit. Og den kan mistes fort. Det er gammel visdom som nå møter den øverste administrative og politiske ledelse i Agder Fylkeskommune.



Illustrasjon: Fylkesordfører Arne Thomassen (H) (t.v.) og fylkeskommunedirektør Tine Sundtoft (t.h.) foto Agder Fylkeskommune
Illustrasjon: Fylkesordfører Arne Thomassen (H) (t.v.) og fylkeskommunedirektør Tine Sundtoft (t.h.) foto Agder Fylkeskommune

Av Bernt H. Utne, publisert 12.12.2025


I løpet av første halvår 2021 ble det klart at deler av samferdselsdirektør Ola Olsbus eiendom på nordsiden av E-18 kunne bli verdifull. Det har i det minste Olsbu selv forstått, og førte til at han 22. september 2021 erklærte seg som inhabil i forbindelse med all saksbehandling vedrørende den såkalte "batteriveien". Den erklæringen har så vel Sundtoft som Thomassen forklart at de straks ble informert om, og det kan derfor ikke herske noen tvil om at fra og med denne datoen har forholdene omkring Olsbus private interesser vært kjent for fylkeskommunens ledelse. Som samferdselsdirektøren selv var en sentral del av.


For han fortsatte bare å delta på møter som han åpenbart ikke burde ha deltatt på. Og det til både Sundtofts og Thomassens fulle viten.

Og det er fra dette tidspunkt saken synes å ta av i feil retning. For ingen av de involverte ser ut til å ha tatt inn over seg hva inhabiliteten egentlig innebar. Og hvilke konsekvenser for arbeidsinnholdet saken burde få for Olsbu. For han fortsatte bare å delta på møter som han åpenbart ikke burde ha deltatt på. Og det til både Sundtofts og Thomassens fulle viten. Likevel lot de det skje, og det er først når saken fire år senere, 1. desember 2025, eksploderer i media gjennom avsløring i NRK at fylkesledelsen reagerer. Men da er reaksjonen til gjengjeld kraftig og momentan. Så sterk og så umiddelbar at det i seg selv er oppsiktsvekkende. For Ola Olsbu får allerede 3. desember 2025, altså to dager etter at saken eksploderte i media, avskjed "på grått papir", og avsettes som samferdselsdirektør med umiddelbar virkning. I lukket forhandlingsmøte avtales at Olsbu beholder sin lønn og fortsetter som rådgiver frem til arbeidsforholdet til fylkeskommunen avsluttes 31. mai 2026. Detaljer i avtalen er ikke kjent.


Men hvorfor tok det hele fire år før fylkesledelsen reagerte? Og når de først reagerte, hvorfor et slikt hastverk?

At stillingen til Olsbu kom i søkelyset er naturlig. Men hvorfor tok det hele fire år før fylkesledelsen reagerte? Og når de først reagerte, hvorfor et slikt hastverk? Var det et forsøk på å legge "lokk på saken" der Olsbu utpekes til syndebukk?


En suspensjon i påvente av en grundig gjennomgang av saken ville være naturlig. Men samferdselsdirektøren tar jo ikke på vegne av fylket beslutninger som kan ha betydning for hans egen økonomi hver dag. Heller ikke hver uke. Dessuten har man i en sak som allerede er fire år gammel tid til å tenke seg om. Og ikke minst tid til å få utført en uavhengig gjennomgang for å sikre at alt går riktig for seg.


Onsdag 10. desember kom det imidlertid fram en informasjon som ytterligere setter fylkeskommunedirektørens befatning med habilitetssaken i nytt lys. En ansatt i fylkeskommunen sendte i januar 2024 et varsel som angikk denne saken. Varselet ble behandlet uten at det ble gjort tiltak, og ble deretter, av fylkeskommunedirektøren, lukket. I realiteten innebar det at ingen utenforstående fikk innsyn. Nok en gang medvirket altså fylkeskommunedirektør Sundtoft til at habilitetssaken ble forsøkt "feid under teppet". Hun har nå vedgått at dette ikke skulle ha skjedd, og "beklaget" det.


Fylkeskommunens kontrollutvalg skal nå undersøke saken grundig. Første møte blir i januar 2026. Men Agder Kommunerevisjon skal også undersøke saken, og trolig nærmer det seg påske før kontrollutvalget vil kunne konkludere. Opposisjonsleder Gro Bråthen (Ap) uttaler imidlertid til Fædrelandsvennen at hun håper de tar tak i "den politiske delen først, slik at vi kan utelukke eventuell tvil om at de politiske vedtakene er fattet på riktig grunnlag."


Og dermed slapp Bråthen "katta ut av sekken". For en ting er hva Olsbu har holdt på med. Et annet og like viktig moment er hva den administrative og politiske fylkesledelse har visst. Eller i det minste burde ha visst ut fra de informasjoner de hadde. For hva har de egentlig forstått av det de visste? Og selv om de forsto hva de visste, tok de konsekvensen av denne viten og sørget for at Olsbu ikke kunne utnytte sin stilling til egen vinning?

Her det mange spørsmål for fylkesledelsen å svare på.


Følgen av dette er at offentligheten er ført bak lyset, og det samme er for så vidt også fylkestinget.

Fylkeskommunedirektøren forsøker nå å få saken utsatt ved å sette ned eksterne granskninger av en sak som allerede er tilstrekkelig opplyst. Det er på det rene at Sundtoft ved i alle fall to anledninger allerede har beklaget feil som er begått. Følgen av dette er at offentligheten er ført bak lyset, og det samme er for så vidt også fylkestinget. Som i denne saken har siste ord.


Fylkeskommunedirektøren bør selv ta konsekvensen av sine feil, og gå av. Dersom det ikke skjer, og fylkestinget heller ikke stiller Tins Sundtoft eller andre til ansvar, instituerer det for all framtid at slik adferd ikke får konsekvenser. Det bør ikke skje.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no

Kommentarer


  • White Facebook Icon

Følg oss på Facebook

© 2024 Argument Agder - ISSN 2703-8432 - Org. nr. 924 851 961 - post@argumentagder.no

bottom of page