top of page
  • Forfatterens bildeArgument Agder

Familien på utstilling

Kunstutstilling 29.04.2024: Mor, far og datter presenterer i samarbeid med Søgne Kunstlag kunstverk på Søgne gamle prestegård.


Av Bernt H. Utne, publisert 29.04.2024


I galleri Fjøset på Søgne gamle prestegård er for tiden forfatter, filmskaper, musiker og poet Terje Dragseth (f. 1955) nå også aktuell som billedkunstner. Og han er ikke alene. Med seg har han sin kone Lise Dedenroth Dragseth (f. 1967) og deres datter Thyra Dragseth (f. 1993). Utstillingen er derfor en kunstnerisk presentasjon av familien. Og temaet for utstillingen er familien.


Kunst er ikke lune dyner, men splintra galakser, hevdet Terje Dragseth i en kronikk i Argument Agder 6. desember 2022. Der advarer han mot at kunstopplevelsen skal være emosjonell. Den skal tvert i mot være en intellektuell øvelse for kritisk og analytisk beskrivelse av samtiden. Kunsten mener Dragseth skal være en erfaring som innebærer at man må tenke. Det kan imidlertid være et slit og en lidelse å tenke erkjenner han. Men for å få den ekte kunstopplevelsen må tilskueren bryne seg mot noe som er annerledes, ukjent, vanskelig og vrient. Nyttige erfaringer kommer ikke fra sanseopplevelser som surfer på overflaten mener Dragseth. Erfaring derimot går i dybden.


Og familien Dragseth er tro mot sine kunstneriske idealer. Utstillingen åpnet med en performance "Min Mors Blomsterarrangementer" av Lise Dedenroth Dragseth. Blomsteroppsatsene skal stå sentralt i utstillingslokalet gjennom hele utstillingens varighet (28.04 - 02.06) der blomstene langsomt visner og dør. Derved symboliseres familiens begynnelse, livets gang og den avsluttende død.

Mor og datter har samarbeidet om videoverket "Loving Perception" som tar for seg nettopp relasjonen mellom en mor og datter. I videoen reflekterer de over en tekst av den argentinske feministiske filosof Maria Lugones (1944 - 2020). Teksten som benyttes er utstilt i sin helhet.


Thyra Dragseth er utdannet ved Oslo fotokunstskole, kunstfakultetet Bela Artes ved universitetet i Lisboa og kunsthøgskolen i Oslo. Hun er innkjøpt av Kunstsilo (tidligere

Sørlandets Kunstmuseum) og Kristiansand Kommune. Thyra stiller ut i alt 12 fotografiske stilleben av blomsterbuketter i ulike stadier av blomstring. Fotografiene er uskarpe, og innrammet i fururammer. I en separat del av utstillingen viser hun tre glassmalerier. Temaet er mor som bærer av familiens barn, og barn som støtte for familien. Hennes velkomponerte og godt utførte glassmalerier avslører en betydelig kunstnerisk formidlingsevne. Innrammingen og presentasjonen av glassmaleriene yter imidlertid ikke bildene full rettferdighet. Bedre lyssetting og en mer passende innramming av glassmaleriene vil nok heve opplevelsen av hennes kunst.


Kunst er en intellektuell øvelse, eller disiplin om man vil, hevdet Terje Dragseth i forannevnte kronikk. Den intellektuelle øvelsen har man klart behov for når man skal studere hans kunst. Med 49 portretter i akryl på lerret i nøyaktig samme størrelse (40 x 40 cm) debuterer han som

billedkunstner. Tittelen på samlingen er "Fjerne slektninger". De fleste er portretter av enkeltpersoner hvor særskilte personlighetstrekk er fremhevet. Hvert enkelt portrett er nøye komponert, og stimulerer til å reflektere over det som er annerledes og ukjent. Kunsten hans etterlater et tydelig spor av individualisme, og viser at Dragseth ikke er en mainstream kopi av andre kunstnere. Han er original, kompromissløs og ekte.


Salgsutstillingen arrangeres i samarbeid med Søgne Kunstlag. Den er åpen tirsdag til fredag 1000 - 1500 og søndag 1200 - 1600 (kafe åpen søndager). Stengt offentlige fridager.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no

bottom of page