top of page

Meritokratisk samfunn? Eller Teknokrati? Eller litt av begge deler?

  • Forfatterens bilde: Argument Agder
    Argument Agder
  • for 5 minutter siden
  • 2 min lesing

Synspunkt 29.09.2025: Beslutninger i helsesektoren styres i realiteten av fagfolk. Den politiske rolle er å godkjenne anbefalingene.



Varme hender i omsorgsektoren
Varme hender i omsorgsektoren

Av Kirstin Egeland, publisert 29.09.2025


I Kristiansand kommune kan helsepolitikken fremstå som et demokrati i form, men et teknokrati i praksis. Når direktøren for Helse og mestring legger fram budsjettet, er det ofte dette forslaget som blir vedtatt med bare små justeringer.


Politikerne i helseutvalget lytter til administrasjonen, og det er forståelig: forslagene bygger på omfattende faglige vurderinger, statistikk, behovsanalyser og kostnadsprognoser som det er krevende å bestride. Samtidig skaper dette en situasjon der den folkevalgte innflytelsen gradvis svekkes, og der utvalgets rolle reduseres til å bekrefte snarere enn å forme politikken.


Denne utviklingen kan forstås som en kombinasjon av meritokrati og teknokrati. Meritokratisk fordi administrasjonens makt legitimeres gjennom kunnskap, utdanning og erfaring – de som kan mest får størst innflytelse.


Teknokratisk fordi beslutningene i praksis styres av fagfolk, mens politikernes rolle begrenses til å ratifisere forslagene. Resultatet er en styringsform som på den ene siden sikrer høy faglig kvalitet, men som på den andre siden kan gi innbyggerne en opplevelse av at politiske prioriteringer og verdivalg forsvinner inn i tekniske utredninger.


Det er politikerne som må vekte verdier, avveie hensyn og foreta prioriteringer på vegne av innbyggerne. Det betyr at utvalgene ikke bare bør lytte, men også stille kritiske spørsmål, synliggjøre alternativer og være tydelige på at selv gode faglige råd må vurderes i lys av politiske mål.


Dersom politikere i en kommune lytter mer til embetsverket og de ansatte enn til brukerne av tjenestene, svekkes selve grunnlaget for folkestyret.

Når politikerne uten videre overlater styringen til administrasjonen, kan dette bidra til å uthule det demokratiske folkestyret. Hjemmetjenestene handler ikke bare om økonomiske kalkyler og faglige vurderinger, men også om verdivalg: Hva betyr det å gi verdig omsorg? Hvordan sikrer vi at ressurser fordeles rettferdig? Slike spørsmål kan ikke avgjøres av fagfolk alene, men må forankres i den folkeviljen politikerne er valgt til å representere.


Politikernes ansvar er derfor dobbelt. De skal lytte til faglige råd, men de må også bruke sin ombudsrolle til å se hjemmetjenestene i lys av innbyggernes behov, på tvers av sosioøkonomiske skiller. Først når de aktivt tar denne rollen på alvor, kan innbyggerne ha tillit til at hjemmetjenestene ikke bare styres av byråkratisk logikk, men av et levende demokrati som setter folkets vilje og verdighet først.


Dersom politikere i en kommune lytter mer til embetsverket og de ansatte enn til brukerne av tjenestene, svekkes selve grunnlaget for folkestyret. Demokratiet bygger på at de folkevalgte representerer innbyggernes interesser og behov. Når brukerperspektivet ikke løftes inn i beslutningene, risikerer man at politiske prioriteringer reduseres til tekniske vurderinger.

Konsekvensen er en gradvis forskyvning av makt fra folkeviljen til byråkratiet, noe som kan uthule den demokratiske legitimiteten og skape avstand mellom innbyggerne og de som styrer.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no

Kommentarer


  • White Facebook Icon

Følg oss på Facebook

© 2024 Argument Agder - ISSN 2703-8432 - Org. nr. 924 851 961 - post@argumentagder.no

bottom of page