top of page

Med de ansattes velsignelse

Forfatterens bilde: Argument AgderArgument Agder

Kommentar 04.10.2024: I styremøtet som forlenget direktørens åremål med fem år uten offentlig utlysning var tre av styremedlemmene samtidig ansatt ved Kilden. Det kan være et brudd på habilitetsreglene i Forvaltningsloven.


Illustrasjon: Kilden, foto Argument Agder

Av Bernt H. Utne, publisert 04.10.2024


Forlengelse av åremål

Da Kildens styre nylig forlenget åremålet til direktør Harald Furre uten å følge bestemmelsene i Statens personalhåndbok om offentlig utlysning vekket det betydelig oppsikt. Saken ble ytterligere aktualisert etter at det ble klart at Norges Bank utlyser åremålsstillingen som oljefondsjef etter at Nicolai Tangen har fullført sitt åremål neste år.


Ansattes deltakelse

I referatet fra styremøtet 5. september er saken unntatt offentlighet. Det fremgår således ikke av offentlig tilgjengelige informasjoner hvem av styrets medlemmer som var til stede da avgjørelsen ble fattet. I en e-post til Argument Agder bekrefter imidlertid kommunikasjonssjef Marie Teresie Sørensen at Harald Furre fratrådte styremøtet under behandlingen av saken. Samtidig bekrefter hun at styremedlemmene Tor Anders Aadalen, Edda Laurina Stix og Carl Roger Øivand Aaslie deltok under vedtaket om forlengelse av åremålet. Alle tre er samtidig ansatt ved Kilden.

Men selv om hele Forvaltningsloven ikke nødvendigvis omfatter Kilden, burde det imidlertid være klart at kulturinstitusjonen må etterleve denne lovens bestemmelser om inhabilitet

Interkommunalt selskap

Kilden er eiet 40% av Agder Fylkeskommune og 60 % av Kristiansand Kommune. Det er derfor ingen tvil om at Kilden er omfattet av Lov om interkommunale selskaper (IKS-loven). I forhold til inhabilitet for ansatte og medlemmer av selskapets styrende organer sier § 15 i IKS-loven at Kommuneloven § 13-3 og § 11.10 gjelder. Begge disse paragrafene i Kommuneloven omhandler inhabilitet etter bestemmelsene i Forvaltningsloven. Men selv om hele Forvaltningsloven ikke nødvendigvis omfatter Kilden, burde det imidlertid være klart at kulturinstitusjonen må etterleve denne lovens bestemmelser om inhabilitet.


Kilden unntatt fra Forvaltningsloven

Det er en forståelse som Kilden ikke uten videre deler. I nok en e-post til Argument

Illustrasjon: E-post fra Kilden

Agder hevder kommunikasjonssjef Sørensen at forvaltningsloven ikke "gjelder direkte for interkommunale selskaper, men enkelte bestemmelser kan bli gjeldende."

Hun viser bl. a. til Agder Kommunerevisjons vurdering for Vest-Agder-museet IKS og Kristiansandsregionen Brann- og redning IKS. "Her er konkusjonen at museet ikke er omfattet av forvaltningsloven, mens Brann- og redning er det. Vest-Agder-museet likner Kilden på mange måter, mens Kristiansandsregionen Brann- og redning IKS driver offentlig myndighetsutøvelse fordi de fatter enkeltvedtak rettet mot innbyggere og organisasjoner. I slike saker kan ikke ansattes representanter i styret delta i saksbehandlingen."


Kildens standpunkt er derfor at institusjonen ikke er omfattet av Forvaltningsloven, og at denne lovens bestemmelser om inhabilitet derfor ikke gjelder for styrets medlemmer.


Inhabilitet av særegne forhold

Forvaltningsloven § 6, annet ledd omtaler inhabilitet som følge av "andre særegne forhold". I Regjeringens veiledning om habilitet i kommuner og fylkeskommuner, som Kilden altså bestrider er gjeldende for dem, sies det i pkt 3.2. at det særegne forholdet må «være egnet til å svekke tilliten» til upartiskhet. Og det skal blant annet legges vekt på om avgjørelsen kan innebære «særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv».


I en sak som direkte angår ansettelsesforholdet til toppsjefen må man derfor anta at det vil være krevende for alle undergitte, uansett nivå i organisasjonen, å fatte en avgjørelse til sin toppsjefs ulempe

Tre av styremedlemmene var altså som ansatterepresentanter med på vedtaket om åremålsforlengelse for Harald Furre uten offentlig utlysning. Det er rimelig å anta at deltakelse i beslutning om topplederens ansettelsesforhold ville kunne ha betydning for forholdet mellom styremedlemmene i deres funksjon som ansatt ved Kilden, og Harald Furre som Kildens sjef. I en sak som direkte angår ansettelsesforholdet til toppsjefen må man derfor anta at det vil være krevende for alle undergitte, uansett nivå i organisasjonen, å fatte en avgjørelse til sin toppsjefs ulempe. Det kan få følger for arbeidsmiljøet, og vil uvegerlig belaste ansatterepresentantenes upartiskhet. Tilsvarende kan det tenkes at en gunstig avgjørelse for sjefen kunne være en fordel for den enkelte ansatterepresentant i sin arbeidsfunksjon.


Forutsetningene for inhabilitet etter Forvaltningsloven § 6 for ansatterepresentantene i styret burde således være oppfylt. Men det er en forståelse som altså ikke deles av Kilden.


Kildens omdømme

I en vurdering i Kommunal Rapport 09.07.2024 uttaler professor emeritus i offentlig rett ved Universitetet i Bergen, Jan Fridthjof Bernt, at "mitt råd er at kommunedirektører – og etatssjefer – så langt mulig, må unngå å sette seg i posisjoner der det kan bli spørsmål om deres inhabilitet."

Det er et råd fra Norges fremste ekspert på området som det ikke er vanskelig å slutte seg til. Men som altså Kilden åpenbart ikke ønsker å følge. Det er belastende for Harald Furres omdømme, og er ingen god start for Grete Faremo som styreleder i Kilden.


Unødvendig sak

Dessuten er jo saken helt unødvendig. Det er bare å følge eksempelet fra Norges Bank, og lyse ut stillingen offentlig for en ny periode. Selv om utlysning ikke er en plikt for Kilden er det intet forbud mot det. Og det som er greit for Nicolai Tangen burde jo også være greit for Harald Furre.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no

Comments


  • White Facebook Icon

Følg oss på Facebook

© 2024 Argument Agder - ISSN 2703-8432 - Org. nr. 924 851 961 - post@argumentagder.no

bottom of page