top of page

Kunstsilopåske - uten Tangen

  • Forfatterens bilde: Argument Agder
    Argument Agder
  • 23. apr.
  • 3 min lesing

Reportasje 23.04.2025: Kunstsilo presenterer for tiden fem utstillinger. Som alle er samarbeidsprosjekter med andre kunstinstitusjoner.


Illustrasjon: Kunstsilo, foto privat
Illustrasjon: Kunstsilo, foto privat

Av Bernt H. Utne, publisert 23.04.2025


Det er skjærtorsdag. Regnet høljer ned, skiføret begynner å bli et fjernt minne og det er tid for innendørs tidtrøyte. Med en halvtimes ventetid på Aquarama er valget enkelt. Kunstsilo. Et valg jeg ikke var alene om. Kafeen i inngangshallen var stappfull, og foran skrankene inn til utstillingene er det folksomt. Ikke kø, men dog en jevn strøm av besøkende.


Ingen av utstillingene har altså noen forbindelse til Nicolai Tangen og hans omfattende samling av nordisk kunst. Som var hovedgrunnen til etableringen av Kunstsilo.

Inngangsbilletten koster nå 200 kroner. Det er en økning på ti kroner, og gir adgang til hele fem ulike utstillinger. Som alle er samarbeidsprosjekter med andre kunstinstitusjoner. Ingen av utstillingene har altså noen forbindelse til Nicolai Tangen og hans omfattende samling av nordisk kunst. Som var hovedgrunnen til etableringen av Kunstsilo. Leder for samlingene, Else-Brit Kroneberg, opplyser i en e-post til Argument Agder at Tangen-samlingen har sitt tyngdepunkt på tidsperioden fra rundt 1920 og fram til 1980. Åpningsutstillingen "Nordiske lidenskaper" inneholdt 621 arbeider av til sammen 216 nordiske kunstnere. Det utgjør ca 10% av den totale Tangen-samlingen.


Utstillingene

Fotokunstneren Mette Tronvoll (f. 1965) er den første utstilleren man treffer på. I utstillingen "Tid" presenterer hun ca. 90 fotografier. Temaet er kystlandskap, og menneskets tilknytning til naturen. Bildene er i hovedsak fra øya Hidra ved Flekkefjord.


Illustrasjon: Else Hagen "Rollene utdelt" 1950, foto privat
Illustrasjon: Else Hagen "Rollene utdelt" 1950, foto privat

Deretter følger "Mellom mennesker" av Else Hagen (1914 - 2010). Gjennom nærmere 60 bilder fokuseres på dagliglivet i 1950 - 60-årene, og særlig kvinnens rolle som ankerfeste for familien. Motivene dreier seg ofte om det sosiale livet i bysamfunnet, men politisk aktivisme finner man også spor av. Utstillingen er et samarbeid mellom Stavanger kunstmuseum, Trondheim kunstmuseum, Kunstsilo og Nasjonalmuseet.


Illustrasjon: Fra utstillingen "Kosmiske dimensjoner", foto privat
Illustrasjon: Fra utstillingen "Kosmiske dimensjoner", foto privat

"Kosmiske dimensjoner" presenterer ca 150 verk av det danske kunstnerparet Else Alfelt (1919 - 1974) og Carl-Henning Pedersen (1913 - 2007). I de fargerike bildene kan man finne kjent symbolikk fra mange kulturområder. Utstillingen er utarbeidet i samarbeid med bl. a. ARKEN-museum for moderne kunst i nærheten av København og Institutt for Kulturutveksling i Tübingen, Tyskland.


I tillegg kan man oppleve to særutstillinger. "Over Seas" er en videopresentasjon som forbinder visuell kunst av finske Elina Brotherus med symfonisk musikk fra Kildens symfoniorkester. Og ikke å forglemme årsutstillingen til 240 elever i alderen 8-18 år ved kunstskolen Knuden.


Tangensamlingen stuet bort

Men hvor er Tangen og hans omfattende samling av nordisk modernisme blitt av? Den glimrer for tiden med sitt fravær. Over inngangen til Kunstsilo henger skiltet "Tangensamlingen". Det forplikter og forteller at innenfor finner man faktisk kunst fra denne samlingen. Som det nå er vanskelig å finne spor av. Selv om man fortsatt kan se Marianne Heskes "Gjerdeløa" (den er ikke lett å flytte) er det for meg vanskelig å "falle i staver" over dette kunstverket. Og jeg var tydeligvis ikke alene om min manglende entusiasme. For i motsetning til utstillingene "Mellom mennesker" og "Kosmiske dimensjoner", der det til tider var trangt om plassen, var det tomt rundt "Gjerdeløa".


Etter samarbeidsavtalen mellom Kunstsilo og AKO Kunststiftelse har museet visningsplikt for et minimum av verk fra Tangensamlingen. Hvis ikke truer avslutning av samarbeidet mellom Nicolai Tangen og Kunstsilo. Man må derfor gå ut fra at nåværende utstilling tilfredsstiller visningsplikten. Og ut fra utstillingsprogrammet vil ytterligere verk fra Tangensamlingen heller ikke bli vist inneværende år.


Publikumsinteressen er der, men det er altså ikke på grunn av Tangensamlingen. Det er på tross av den. For Tangensamlingen er for tiden stuet bort i magasinene.

Kunstsilo ble "solgt inn" av noen politikere og kulturpersonligheter som en enestående gave til Kristiansand og det norske folk. Nicolai Tangens genuine kunstforståelse og innsikt i nordisk modernisme skulle sørge for tilstrømming av nye turister til glede for by og næringsliv. Publikumsinteressen er der, men det er altså ikke på grunn av Tangensamlingen. Det er på tross av den. For Tangensamlingen er for tiden stuet bort i magasinene.


Besøkende som håper på å få et glimt av Tangen-kunsten må derfor enten smøre seg med tålmodighet. Eller nøye seg med "Gjerdeløa". Foreløpig.



Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumenatagder.no

Commentaires


  • White Facebook Icon

Følg oss på Facebook

© 2024 Argument Agder - ISSN 2703-8432 - Org. nr. 924 851 961 - post@argumentagder.no

bottom of page