top of page
  • Forfatterens bildeArgument

Gatekunst, kulturstrid og hemmelighold

Kommentar 13.06.2023: Nye versjoner av gatekunst med høy kvalitet har dukket opp, og innen kulturmiljøet er debattklimaet intenst med høy temperatur. Bak gatekunsten står åpenbart et ressurssterkt miljø som av ukjente årsaker foretrekker hemmelighold.


Illustrasjon: Detalj fra FvNs nettutgave, foto T. Vestaas

Av Bernt H. Utne, publisert 13.06.2023


Gatekunst 1

Innen kultursektoren skjer det mye i Sørlandets hovedstad for tiden. Helt uventet dukket det tidligere i vår plutselig opp usignert gatekunst av en viss kvalitet. Det første bildet ble oppdaget på infotavlen til Kunstsiloen torsdag 11. mai. Det var inspirert av Leonardo da Vincis berømte bilde Det siste måltid, eller Nattverden som det også kalles. Kunstverket inneholdt pikante detaljer som avslørte inngående kunnskap om lokalpolitiske stridstema. Etter kort tid ble kunstverket fjernet, men siden er det dukket opp kopier.


Gatekunst 2

Onsdag 7. juni hadde ukjente personer før bystyremøtet hengt opp et tildekket kunstverk i bystyresalen. Planen var at det skulle avsløres av ordføreren foran en fullsatt bystyresal. Bildet ble imidlertid oppdaget, og brakt ned i kjelleren. Kunststuntet mislyktes altså, men kunstneren oppnådde likevel betydelig oppmerksomhet ved at Fædrelandsvennen dagen etter publiserte en omfattende artikkel om kunstverket. På forespørsel fra Argument Agder bekrefter Arild Andersen ved kommunedirektørens stab at bildet fortsatt er i kommunens varetekt.


Utsmykking av byen

Av brevet som fulgte bildet fremgår at hensikten er å gjøre "monotone og livløse offentlig bygg litt mer spennende". Fra kunstnerens side har det altså vært meningen å forære bildet til kommunen. Det er kostbart innrammet, og åpenbart inspirert av renessansens forståelse av scenen der Jesus rir inn i Jerusalem på palmesøndag. I følge bibelen red Jesus på et esel. De er vanligvis små og grå av farge. Men i gatekunstverket har eselet vokst betydelig, og endret farge til hvit. Nicolai Tangen er plassert på eselet som Jesus, og skal åpenbart frelse Kristiansand fra alle vansker mens han tiljubles av mer eller mindre kjente personligheter i byens offentlige liv. For Tangen og hans kunstsiloprosjekt er kanskje sammenligningen med Jesus inntog palmesøndag tankevekkende? Jesus endte som kjent på korset fem dager senere!


Showroom Kristiansand

Den ukjente kunstneren, som i brevet kaller seg Carl Mannheimer, kurator ved "Showroom - Kristiansand," forteller at aksjonen skal vare fremover mot åpningen av Kunstsiloen. Målet er "kunst til folket!" Vi kan altså regne med at flere nye kunstverk vil dukke opp på ulike offentlige steder i byen.


Hemmelig privat kopi

Av bildedokumentasjon som er kommet Argument Agder i hende fremgår at kunstverket finnes i flere eksemplarer. I det minste ett av eksemplarene befinner seg i et privat hjem. Det har ikke lykkes å komme i kontakt med eieren av eiendommen, og årsaken til hemmeligholdet er ukjent. Detaljstudier av bildets ramme viser at det dreier seg om en tro kopi av samme bilde, men med en annen innramning. Rammens utførelse er kostbar og holdt i samme stil som versjonen i bystyresalen. Kostnadene for å produsere to versjoner med høyverdig innramming er betydelig, og viser at ressurssterke personer står bak kunststuntet.


Kulturstrid

Og mens vi venter på ny gatekunst er det lokale kunstmiljø i fullt opprør. Agder Kunstsenter (AKS) ved daglig leder Agnes Repstad skal nemlig samarbeide med Mike Tango. Eller Morten Traavik som er hans riktige navn. Temperaturen i debatten i media og på sosiale nettsteder er overraskende høy. Debattnivået er imidlertid skuffende lavt, både i form og innhold. Respektløshetene sitter løst, og verbale kruttsalver avfyres fra alle kanter. Kulturlivets debattkultur kan utvilsomt trenge en grundig overhaling. Prinsipielt er det imidlertid interessant når daglig leder for AKS, som skal representere alle kunstnere i regionen, inntar en aktiv rolle i forbindelse med en utstilling for en bestemt kunstner. Honorarenes størrelse og hvor de flyter er blant stridstemaene. Slik blanding av interesser lukter dårlig, og gjødsler selvsagt debatten.


Hvorfor hemmelighold?

Usignert gatekunst med provoserende motiv og budskap, som plutselig dukker opp på uventede steder, er i seg selv interessant. Det er selvsagt også hensikten. Og når usignert og pikant gatekunst krydres med rolleblanding i omstridt kunstutstilling øker det intensiteten i kulturstriden. Men når det brukes betydelig energi på å hemmeligholde hvem som står bak det som åpenbart er et kostbart kunststunt blir det direkte oppsiktsvekkende. Det er ikke forbudt verken å lage eller å eie kunst. Så hva er da hensikten med hemmeligholdet?


Alt tyder på at vi går en het sommer i møte.



Kommentarer? Gå til vår Facebookside eller send til post@argumentagder.no


bottom of page