• Argument

Dropp sydenturen, prøv heller norske strender !


KOMMENTAR 12.08.22: Nordmenn fortsetter å fly til Syden, og har et av verdens høyeste CO2-avtrykk. Utspill fra lederen for miljøorganisasjonen Zero, Sigrun Aasland, for å få ned CO2-utslippene blir for puslete.


Benidorm, Spania. Foto: Martijn Vonk on Unsplash

Av Kathinka Aslaksen, publisert 12.08.2022


I sommer har jeg nytt varmen og sola på hjemlige strender på Sørlandet. Lukten av sjø, saltvann og syn av glitrende hav. Strender omkranset av gress og frodige busker. I kjølebagen mat og en kald øl. Under hodet en bok, men den blir liggende der fordi det er så deilig bare å døse på en liten strand. I vannet er det 18 grader, helt passe for en svømmetur.


Jeg gløtter opp mot himmelen, der går det to ganger daglig charterfly fra Kjevik til Syden. Til Syd-Europas stekende strender. Vet ikke passasjerene der oppe om de vakre strendene langs Sørlandskysten? Som ligger lett tilgjengelig, med hver sitt spesielle særpreg. Du slipper å ligge som sild i tønne, helt gratis. Og du slipper å bli stresset av folk som forsøker å «loppe» deg for penger.


Vet ikke foreldre at barn ikke trives i stekende hete, men derimot elsker å fange krabber og skjell og undre seg over sjøgress og tang på en norsk strand? At huden deres har det bedre under sørlandssolen? Mange av de fineste strendene på Sørlandet har campingplasser - barn elsker å sove i telt, og hater å stå i innsjekkingskø på en flyplass.


Strand på Sørlandet. Foto: Argument Agder

I en kronikk i Fvn 29/7 skriver lederen for miljøstiftelsen Zero, Sigrun Aasland, om miljøet og klimaets status på kloden. Hun slår fast at det haster med å redusere menneskers rovdrift på naturen. Men når hun kommer til konkrete tiltak er det som å lese en koselig invitasjon til dugnad i borettslaget. Flyreisene kan vi visst bare fortsette med – evt. kan vi kjøpe en CO2-kvote !


På en typisk flytur til Syden, f.eks. Kjevik - Rhodos tur-retur, er hver av passasjene ansvarlige for utslipp av ca. 800 kg CO2 til atmosfæren – til en atmosfære som allerede er overopphetet og som forårsaker altfor varme strender og branner i Syd-Europa. I land enda lenger syd, rundt ekvator, har klimaendringer allerede ført til tørke og sult. Nordmenns CO2-avtrykk ligger på ca. 7000 kg CO2 i året. Det er nesten det dobbelte av svensker og dansker (ref. FN-sambandet 2019), og langt mer enn en gjennomsnittlig afrikaner med et CO2-avtrykk på 100-300 kg CO2 i året.


Miljøbevegelsen må våge å stille folk de ubehagelige spørsmålene. I 2020 gikk klimautslippene ned – og en viktig årsak var at vi reiste mindre pga. corona-tiltak.

Så det er mulig. Transportsektoren utgjør en betydelig risikofaktor for klima og natur. "Markedet må styre", sier vår miljøvernminister. Men markedet sørger for at oljeproduksjonen går for fullt – flyselskapene trenger jo drivstoff! At batteridrevne fly skal redde oss (jfr. Sigrun Aasland) høres ut som en ønskedrøm, og er på grensen til umoralsk. Giga-batterier som kan drive charterfly til Syden ?? Teknologi kan neppe redde kloden. Men en mer nøktern livsstil kan kanskje.


Vi har resirkulert varer og plast i mange år, men jeg må beklage, Aasland, det monner lite i det store klimaregnskapet. I stedet for å liste opp miljøvennlige resirkuleringstiltak kunne hun skrevet tydeligere om oljebransjen, og ha løftet frem en annen klimaversting: krig og militærvesen. Opprusting, militærøvelser og krigføring gir store globale utslipp. (Fredsarbeid og naturvern er tett sammenvevd.) Hun kunne også ha nevnt at hvis vi skal nå klimamålene må de som har mest bidra mer. Milliardærene må sette sine private jetfly på bakken.


Vi andre kan feriere i Norge eller ta utenlandsreise med tog. Så lenge politikerne ikke vil ta effektive grep må vanlige folk ta ansvar og justere livsstilen - og f.eks. nyte strandlivet på Sørlandskysten !



Kommentarer, ris eller ros ? Gå til vår facebook-side eller send til post@argumentagder.no