Den urettferdige bompengeordningen i Agder
- Argument Agder

- for 11 minutter siden
- 3 min lesing
Kommentar 29.10.2025: Kostnaden for bruk av motorveien er høyere jo lenger vest du kommer i Agder.

Av Aage P. Danielsen, publisert 29.10.2025
Bor du i kommunene Flekkefjord, Kvinesdal eller Sirdal og skal med bil på ny E39 til fylkeshovedstaden Kristiansand, så koster det i dag kr 154,40 en vei med bombrikke. Du får da gleden av å kjøre 28,7 kilometer på ny E39. Hver kilometer på ny vei koster deg da kr 5,38 pr kilometer. Uten bombrikke blir prisen kr 6,72. Når den nye strekningen fra Blørstad til Mandalskrysset åpner neste år, så vil prisen antagelig øke med minst 30 kroner.
I dag er det mulig å kjøre gamleveiene ved Lyngdal og Mandal. Da slipper du unna med å betale kr 19,20, litt mer hvis du kjører inn i Kristiansand i rushtida. Men du bruker ca 12 minutter lengre tid.
Hva med andre utkanter i Agder?
Bor du i den østlige delen av fylket, f eks i Risør, og skal til Kristiansand, så koster det kr 54,40 å komme til Kristiansand. Da kjører du firefelts motorvei mellom Kristiansand og Grimstad og mellom Tvedestrand og Arendal som samlet utgjør 60 kilometer. Kostnaden pr kilometer på firefelts vei utgjør 1,09 øre. Men i likhet med strekningene i vestfylket, kan man også her kjøre gratis ved å benytte gamleveien. Da reduseres prisen til kr 19,20 som er det du betaler når du kjører inn i Kristiansand.
Bor du mellom Arendal og Kristiansand er kostnaden begrenset til bompenger når du kjører inn til sentrum med kr 19,20.
Rettferdig?
Det er i dag tre ganger så dyrt å kjøre ny E39 fra vestfylket, og strekningen med firefelts vei er bare halvparten av det bilister fra Risør kan glede seg over.
Er ikke det urettferdig?
Agder fylkeskommune
Fylkeskommunen mener ikke det. Med fylkesordfører fra Høyre har fylkeskommunen derfor lagt hodet i bløt for å tvinge folk fra Mandal og lenger vest i fylket å betale den urettferdig høye bomavgiften. Årsaken er at for mange i dag bruker gamleveiene. Det gir mindre inntekter, og fylkeskommunen garanterer for lån knyttet til utbyggingen. Derfor havner regningen der. Og det skal fylkesordføreren ha; forslagene hans er fantasifulle; omgjøring av gamleveien til sykkelvei, fysiske hindringer, lavere fartsgrenser og bompenger på gamleveiene.
Inntekter fra kraftkommunene helt vest i Agder
Samtidig mottar fylkeskommunen fra to av disse kommunene vest i fylket med 7 700 innbyggere hvert år konsesjonskraft fra disse som tilfører fylkeskommunen 140 millioner i årlige inntekter med dagens kraftpriser. «Dalstroka innafor» med ca 32 000 innbyggere står for 6 % av all vannkraftproduksjon og magasinkapasitet, og 11 % av all vindkraftproduksjon i Norge.
Fylkesordførerens hjemkommune og Kristiansand er blant de som nyter godt av dette; Lillesand og Kristiansand tilfører ikke fylkeskommunen konsesjonskraft inntekter i det hele tatt. En vesentlig årsak til trafikksvikten er at egdene fra Kristiansand og østover i liten grad reiser vestover. Derfor bør fylkeskommunen skrinlegge sine planer om hindringer på gamleveiene.
Stavanger – et alternativ for vestfylket?
Til sammenligning koster det kr 22,40 å kjøre til Stavanger for folk i vestfylket. Distansen er omtrent den samme som til Kristiansand, og det tar kortere tid å komme dit.
Til Sola flyplass er distansen vesentlig kortere, og reisemålene betydelig flere enn alternativet Kjevik.
Det er derfor ikke rart at folk vest i fylket allerede i dag heller drar til Stavanger enn til Kristiansand. Bompenger i den størrelsesorden vi nå ser vil åpenbart ikke minske lysten til å knytte seg nærmere til Rogaland fylkeskommune.
Det bør bekymre fylkeskommunen.
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no





Kommentarer