Trygt skolemiljø?
- Argument Agder

- 20. okt.
- 3 min lesing
Kommentar 20.10.2025: Opplæringsloven garanterer alle et trygt og godt læremiljø. Men i Lindesnes kommune vekker en mobbesak med invalidiserende følger for offeret harme i lokalmiljøet.

Av Bernt H. Utne, publisert 20.10.2025
I en lengre og godt dokumentert reportasje i Fædrelandsvennen lørdag 11. oktober omtaler journalist Jarle R. Martinsen den omfattende mobbingen en elev har opplevd gjennom mange år. Den endte med langvarig invaliditet som har ført til at den nå 13 år gamle eleven sitter i rullestol. Og kanskje må gjøre det resten av livet. Saken involverer mindreårige, og reportasjen er derfor anonymisert. Det er forståelig for å verne barn under den kriminelle lavalder. Men det er ikke akseptabelt hvis hensynet til mindreårige også tjener til å beskytte voksne.
Sjelden har arrogansen og mangelen på vilje til selvkritikk i kommunal administrasjon vært tydeligere å se!
Den langvarige og skadefulle mobbingen har funnet sted siden 2020. Den ansvarlige rektor hevder i artikkelen at "eleven har bekreftet at skolemiljøet har vært trygt og godt." Det kan umulig stemme, for ellers ville skaden selvsagt ikke ha skjedd. Riktignok beklager kommunalsjef for oppvekst i Lindesnes kommune, Agnethe Hinna Hovdenak, til Fædrelandsvennen "utfallet av hendelsen", og føyer til at "våre tilsynsmyndigheter har konkludert at skolen har gjort det som med rimelighet kan forventes for at eleven skal ha et trygt og godt skolemiljø."
Skolen har altså gjort det som er rimelig å forvente. Mener kommunen. For slike skader må elever og deres foresatte i den nye storkommunen Lindesnes bare regne med kan skje fra tid til annen!
Den systematiske mobbingen ble i vår politianmeldt, men saken ble henlagt i juli med begrunnelse at politiet ikke fant grunn til å iverksette etterforskning. Denne beslutningen er nå påklaget av advokat med krav om at saken skal etterforskes som en straffesak med mulig erstatningsansvar.
Når en sak som dette får utvikle seg over lang tid, og skoleledelsen lokalt og sentralt har fått gjentatte informasjoner om at skolemiljøet ikke tilfredsstiller kravene i opplæringsloven, må rammene for hva som er akseptabel oppførsel fastlegges overfor de involverte elever og deres foresatte. Det gjelder også for hendelser utenom skoletid som får innvirkning på skolens læremiljø. I denne type sak nytter det lite "å tale med" og vise til "faglige uttalelser", og problemet er ikke løst ved å sende e-poster, SMS-er eller avholde møter. For her handler det for skoleledelsen om å utvise autoritet, og ta ansvar.
Og det er nå politikken kommer inn i bildet. For det var et gjentagende argument i debatten før kommunesammenslåingen at større og robuste enheter var nødvendig for å sikre god nok kompetanse innenfor de kommunale ansvarsområdene. Deriblant oppvekstsektoren. Små kommuner var ikke attraktive som gode arbeidsgivere, og kunne derfor ikke tiltrekke seg den fagkompetansen som var nødvendig for å sikre innbyggerne gode kommunale tjenester. Ble det sagt. Av tilhengere av kommunesammenslåingen. Men nå ser vi jo klart og tydelig hva større enheter kan føre til. For denne saken har i sin helhet skjedd etter at Mandal, Marnardal og Lindesnes ble slått sammen til den nye storkommunen Lindesnes. Der oppvekstsektoren åpenbart ikke har hatt den nødvendige kontroll og innsikt til å sikre alle elever et trygt læremiljø slik opplæringsloven §§ 12-2 til 12-4 garanterer.
For her ser det åpenbart ut til at den ansvarlige ledelse har "sovet i timen".
Saken har altså klare prinsipielle sider som reiser spørsmål om kontrollspennet i større kommuner blir for stort til at den ansvarlige ledelse klarer å holde den nødvendige oversikt. Og ikke minst forstår når ledelsen må gripe inn for å følge opp lovpålagte krav om læremiljøet. For her ser det åpenbart ut til at skoleledelsen har "sovet i timen".
Det belaster tilliten til den nye storkommunen på et tidspunkt der kravet om folkeavstemming i Marnardal om tilknytningen til nye Lindesnes er høyaktuelt. Dessuten styrker det ikke argumentasjonen for de som ønsker større kommunale enheter, og gir tilhengerne av folkeavstemmingen nytt vann på mølla.
Kommentarer? Gå til vår -side eller send til post@argumentagder.no





Kommentarer